Witajcie! Każdy z Was niejednokrotnie wieczorem gasił światło i biegł szybko pod kołdrę. Sam tak czasem miałem ale na szczęście to już koniec :) Kiedyś słyszałem o czymś takim jak "Klaskacz".Bajerek do którego można podłączyć wszystkie urządzenia na jakie pozwoli nam przekaźnik i włączać/wyłączać je głośnym klaśnięciem. Konstrukcja była dla mnie zbyt trudna jak na tamte czasy, tym bardziej że byłem na poziomie podłączania żarówki do baterii i nawet nie myślałem o jej realizacji. Z biegiem czasu przypomniałem sobie o tym układzie i zacząłem szukać odpowiednich wiadomości na ten temat. Znalazłem klaskacz na AVT
który spełniał moje oczekiwania i zabrałem się za projektowanie PCB. Jeżeli chodzi o jego pracę to warto wykonać coś takiego ze względu na bardzo mały pobór prądu, raczej nie reaguje na inne dźwięki poza klaśnięciem, małe wymiary co pozwala na umieszczenie w puszce lub osłonie kabli od żyrandola łącznie z baterią, no i co najważniejsze daje świetny efekt! Układ polecany jest szczególnie początkującym którzy pragną sterować zdalnie jakimś urządzeniem.
Parametry:
  • zasilanie: 7...15 VDC
  • zasięg: ok. 5 m
  • sygnalizacja stanu dwiema diodami LED
  • układ wyjściowy: przekaźnik (zależy jaki zamontujemy)
Potrzebne elementy:
  • Rezystor 10k
  • Rezystor 5x100k
  • Rezystor 47k
  • Rezystor 10M
  • Rezystor 1k
  • Rezystor 4,7k
  • Kondensator 4x100nF
  • Kondensator 100uF/16V
  • Tranzystor 3xBC547
  • Tranzystor BC516
  • Dioda 1N4148
  • 2xLED
  • Mikrofon elektretowy 
  • Przekaźnik
  • CD4017
Pamiętaj że jeżeli nie masz odpowiedniego doświadczenia to nie podłączaj układu pod napięcie wyższe niż ok. 30V gdyż wyższe napięcie może być bardzo niebezpieczne dla Twojego życia lub zdrowia! Robisz to na własną odpowiedzialność! 

Wersja prototypowa :




Wersja poprawiona :






Pliki do pobrania:

PCB oraz schemat